San José-Manuel Antonio-Monteverde-La Fortuna

1 december 2017 - La Fortuna, Costa Rica, Costa Rica

San José

Na ongeveer 3,5 uur vliegen komen we aan in San José, Costa Rica. Een enorm contrast met Cuba, we worden nu opgehaald door een dikke SUV in plaats van een auto uit de jaren ‘50. De man die ons stond op te wachten met een naambordje geeft aan dat hij werkt op basis van fooi. Als Vincent zegt dat we alleen groot geld hebben, kan hij natuurlijk wel wisselen. Vincent geeft hem een bedrag in Colonnes (Costa Ricaanse munteenheid) en we krijgen terug in dollars, de grote wissel truc waardoor deze “aardige” meneer zich een behoorlijke fooi heeft toegerekend. Natuurlijk komen we daar pas achter als we al ruim op weg zijn naar het hotel, maar het zet ons wel meteen weer even op scherp. Cuba was zo relaxed en hier moeten we duidelijk wat voorzichtiger zijn. San José is verder geen bijzondere stad en we gebruiken onze tijd daar om ons in te lezen en een route uit te stippelen.

Manuel Antonio

We reizen met de public bus van San José naar Manuel Antonio. De meeste toeristen reizen met de shuttle bus die je van hotel naar hotel brengt, makkelijk en daarom ook erg duur. De shuttle bus kost al snel 50 dollar p.p. wij betaalden voor de public bus nog geen 10 dollar in totaal. Een mooie besparing want het is hier behoorlijk duur. Bij aankomst in ons hotel worden we meteen getrakteerd op een grote leguaan, we zijn duidelijk aangekomen in het land van de mooiste flora en fauna. We maken de eerste avond een nightwalk met een gids door het regenwoud. Met zaklampen lopen we het donkere regenwoud in en het duurt niet lang voordat we verschillende dieren spotten. We spotten o.a. slapende vogeltjes, een diversiteit aan kikkers, spinnen en een kaaiman. Vincent schrikt zich rot als hij wordt benaderd door een vreemd beest wat het meest lijkt op een kale rat, maar dan zo groot als een kat. En ik krijg de schrik van mijn leven als er een slang tussen mijn benen door schiet brrrr. Het is gelukkig maar een kleintje en het blijkt ook nog een speciale te zijn die de gids in de 12 jaar dat hij hier werkt nog niet heeft gezien. Bij de laatste boom bekijken we met een UV lamp een spin waardoor we ook nog een schorpioen spotten. De gids is echt fantastisch en zonder hem hadden we misschien 10% van dit alles gezien, eigenlijk niks want ik was nooit van mijn leven zonder gids het donkere regenwoud in gegaan. De volgende dag maken we een (dag)tour door het National Park, wederom met een gids en ook hier spotten we weer talloze dieren. Vogeltjes in alle kleuren, prachtige vlinders, leguanen, 2 soorten luiaards, 3 soorten apen, spinnen, gekleurde sprinkhanen en wasberen. Als we even uitrusten in een baai gelegen aan het park komt er onverwachts een wasbeer bij me op schoot zitten, best schattig ik heb alleen net geleerd dat ze erg agressief kunnen zijn. Gelukkig valt er niks te halen en is hij snel weer weg. We blijven nog 1 dagje in Manuel Antonio om te relaxen en dan reizen we door naar Monteverde.

Monteverde

We kiezen ervoor om wederom met de public bus door te reizen naar Monteverde. Hiervoor moeten we eerst naar het plaatsje Puntarenas en dan overstappen op de bus naar Monteverde. Het is wat omrijden waardoor het 4 uur langer duurt dan de shuttle bus, maar we kunnen wel weer 90 dollar besparen. Op de “snelweg” komen we ineens in een file stil te staan en er lijkt geen beweging in te komen. Voor het eerst hebben we een bus zonder airco en de temperatuur loopt op naar ruim 36 graden in de bus. We lijken een abonnement te hebben op zon onderweg en regen bij aankomst. En natuurlijk net nu we stil komen te staan schijnt de zon volop! De buschauffeur valt ondertussen in slaap achter het stuur en wij worden ongeveer gekookt. Na ruim 1,5 uur komt er beweging in en kunnen we onze reis voortzetten, dan zien we ook wat de oorzaak was van deze opstopping. Een aardverschuiving zorgde ervoor dat de snelweg geblokkeerd was met zand en stenen. Uiteindelijk komen we toch aan in Puntarenas, daar staat een mannetje die roept dat we moeten rennen voor de bus naar Monteverde. Met onze rugtassen nog in de reishoes rennen we naar de bushalte waar blijkt dat de laatste bus naar Monteverde 10 minuten geleden is vertrokken. Natuurlijk wist dit mannetje dat al lang en hij probeert ons een taxi aan te smeren naar een ander busstation om daar op een andere bus te stappen. We kiezen er echter voor om te gaan lunchen in Puntarenas en dan een plan te bedenken. Het hostel in Monteverde is al geboekt en niet meer te annuleren, uiteindelijk nemen we een taxi á 90 dollar naar Monteverde, dit keer dus geen besparing! In Monteverde hebben we een redelijk goedkoop hostel geboekt omdat we liever ons geld aan mooie tours uitgeven. Bij aankomst moet dit Gooische meisje toch wel even wennen aan het hostelleven. Bij een gedeelde badkamer dacht ik aan delen met de buren en niet aan delen met 7 andere kamers. Het is ook vrij druk in het hostel ik mis eigenlijk een beetje privacy. Uiteindelijk is het best goed te doen en is het erg gezellig met de andere gasten. Monteverde ligt in het nevelwoud en heeft 10 maanden per jaar regen. Als we een tour maken door het nevelwoud is het dan ook geen seconde droog en best fris. We spotten wel weer een prachtig beest, een zwart oranje tarantula zo groot als mijn hand! De tweede dag hebben we een Canopy tour geboekt en juist dan komt het écht met bakken uit de hemel en is het nog kouder. De tour is supergaaf en we genieten ondanks de regen volop! Er zit een tarzanswing in waarbij je een vrije val maakt en een superman waar je 1400 meter op je buik door de lucht vliegt, waanzinnig! We zijn drijfnat en tot aan het bot toe koud, de rest van de dag brengen we door in het hostel onder de warme dekens.

La Fortuna

Vanuit Monteverde reizen we dit keer wel met de shuttle naar La Fortuna, simpelweg omdat het betaalbaar is (25 dollar p.p.) en omdat je een meer moet oversteken. La Fortuna staat bekend om de vulkaan Arenal en is wat toeristischer dan de andere plekken. Het is een gezellig dorpje met uitzicht op de vulkaan, tenminste als deze zichtbaar is. We hebben hier een hotel geboekt wat grenst aan de jungle en het is werkelijk een paradijsje! Vanuit onze riante kamer lopen we zo de jungle in en spotten we al snel prachtige vogels, gekleurde kikkers en kaaimannen. En dit alles voor nog geen 25 euro per nacht. Aan het eind van de dag maken we hier weer een tour met een gids waarbij het gelijdelijk donkerder wordt en de tour overgaat in een nachtwandeling. Morgen staan de hotsprings op het programma. Na La Fortuna reizen we wat eerder dan gepland door naar Nicaragua in de hoop dat we daar kunnen genieten van het strand en wat meer zon. Het regenseizoen is bijna voorbij en we hopen dat we over 2 weken alsnog een zonnige trip kunnen maken in Costa Rica. Dan staat Corcovado op het programma waar we in een klein vliegtuigje voor ca. 10 personen naar toe vliegen.

De eerste maand zit er alweer op, de tijd vliegt echt voorbij! Hier in Costa Rica doen we het wat rustiger aan, de dagen zijn hier ook korter. We gaan vaak vroeg naar bed en staan vroeg weer op, ook eten (en drinken) we een stuk minder en slaan we regelmatig een maaltijd over. We zijn overgestapt van vakantie vieren naar reizen en dat is maar goed ook anders komen we straks tonnetje rond thuis!

1. Ed en Yoyce:
    1 december 2017
    Gaaf Nancy en Vincent, wat een spannend nachtelijk avontuur in de jungle. Trouwens wat schrijf je prettig Tinkerbell! Heel erg beeldend. Veel plezier en wij kijken weer uit naar jullie volgende verslag!
  2. Carolina:
    1 december 2017
    wat n mooi verhaal weer zo kan ik meekijken naar al die pracht. En ik moet wederom gniffelen Nancy , een geit teveel maar n tarrantula of kaaiman who cares haha. Geniet ❤️
  3. Kim:
    1 december 2017
    Leuk verhaal weer Nancel! En super mooie foto’s en geweldige filmpjes...Ik duim voor jullie voor beter weer, ik weet wat voor koukleum je bent. Die Canopy tour ziet er super eng uit. En dan ook nog es in de stromende regen, stoer hoor...X
  4. Jolanda en Ad:
    1 december 2017
    Wat een leuk verhaal weer Nancy jullie maken wel veel mee .We verheugen ons weer op het volgende xxxx
  5. Annette:
    1 december 2017
    Krijg zin om naar costa rica te gaan.. .. Veel plezier, mucho gusto, pura visa
  6. Noor:
    Gaaf hoor 👌🏼
  7. Annemarie:
    2 december 2017
    Mooi geschreven, zie alles levendig voor me. Je hebt me BTW overtuigd dat Monte Verdo Nix voor mij is. Leguaan? Slang? Spin? Donkere rat? Anyways. Veder mooie verhalen, geniet en als je thuiskomt geniet je extra van je ‘eigen’ badkamer. Njoys. Kus voor beiden
  8. Mieke Meijers:
    13 december 2017
    Geweldig!!!!!Wat stoer!!! die Canopy tour!!!!