San José-Drake Bay (Corcovado)-Panama (City)

22 december 2017 - Drake Bay, Costa Rica

Granada (Nicaragua)-San José (Costa Rica)

We vertrekken vroeg in de ochtend vanuit Granada richting de grens met Costa Rica. Omdat we daar de drone moeten ophalen en geen idee hebben hoeveel tijd dit in beslag zal nemen, kiezen we ervoor om per taxi naar de grens te reizen om vervolgens in Costa Rica een public bus te kunnen pakken naar San José. De laatste avond in Granada brengen we wederom door met Bram en Lisa wat ervoor zorgt dat we na 2,5 uur slaap enigszins brak, maar vol goede moed in de taxi richting de grens stappen. Als we bij de grens aankomen is het nog geen 09:00 uur en dus alle tijd voor de drone. We beginnen bij de balie waar we de drone hebben achtergelaten, daar worden we geholpen door een vriendelijke dame die ons naar een ander kantoortje brengt. In het kantoortje blijkt dat we 24 dollar bij de bank moeten betalen, we mogen onze grote backpacks gelukkig daar laten staan. Inmiddels is een mannetje ons aan het helpen, ik dacht namelijk dat we eerst naar de kassa moesten, maar daar was niemand aanwezig. Het mannetje helpt Vincent naar de bank, deze zit in het gedeelte voor de grens en ik mag niet meer mee omdat we het hek officieel al door zijn. Vincent keert terug zonder betaald te hebben, hij moet toch eerst een ticket halen bij de kassa. Inmiddels is er iemand bij de kassa aanwezig en krijgen we het ticket om te betalen. Terug naar de bank en dit keer lukt het om de 24 dollar te betalen. Nu moeten we weer terug naar de kassa met het betaalbewijs, daar krijgen we te horen dat we 3 kopietjes moeten hebben. We lopen naar het winkeltje waar je kunt kopiëren en vervolgens met 3 kopietjes terug naar de kassa. De dame vult wat in en ook daarvan moeten we een kopietje hebben, het behulpzame mannetje rent even heen en weer voor ons. Nu kunnen we weer terug naar het kantoortje waar onze backpacks liggen en als het goed is ook de drone. Inmiddels is er een 2e mannetje bij gekomen en die noteert ook wat gegevens, wat dat voor nut heeft is ons onduidelijk. Als we bijna bij het kantoortje zijn geeft het 2e mannetje aan dat we naast de 24 dollar voor de opslag ook nog voor de politie moeten betalen. Dit voelt niet goed en ik geef aan dat dat volgens mij niet nodig is. Ook mag ik niet verder mee lopen en moet Vincent alleen naar het kantoortje, terwijl we daar toch echt net samen vandaan komen. Als hij aandringt geef ik aan dat ik het wel even navraag en dat onze backpacks daar liggen en we er dus gewoon samen naar toe gaan. De mannetjes hebben de papieren en in het kantoortje blijken we niet over de juiste papieren te beschikken, gelukkig krijgen we deze toch één voor één terug. Als het mannetje even uit het zicht is vraag ik snel in mijn beste Spaans aan de dame achter de balie of het nodig is om nogmaals te betalen, en zij geeft uiteraard aan dat dit niet nodig is. We laten voor de zekerheid nog even op een subtiele manier weten dat Vincent voor de politie werkt. Mannetje nr 1 blijft stug bij ons, maar mannetje 2 is inmiddels zonder buit verdwenen. En daar is hij dan! De drone onbeschadigd en helemaal compleet. Na wat handtekeningen mogen we de drone meenemen en krijgen we nog een escort mee die ervoor moet zorgen dat we niet weer stiekem de grens met Nicaragua overgaan. Als we bij de bus aankomen nemen we ook afscheid van mannetje nr 1 en meneer de escort wacht net zo lang totdat we echt wegrijden, inmiddels is het 11:30 uur.

San José-Corcovado

Na een lange reisdag komen we rond 19:00 uur aan in ons hotel in San José, we proppen ons vol bij McDonald’s en duiken dan lekker ons bedje in.

De volgende dag staat Corcovado op het programma, dit is een National Park in het oosten van Costa Rica. In 2017 zelfs uitgeroepen tot het mooiste National Park van de wereld. Vanuit San José vliegen we naar Drake Bay wat op ca. een uur varen ligt van het park. De vlucht is magisch! Het is een vliegtuigje voor maximaal 12 personen en het uitzicht is fenomenaal! Na een klein uurtje vliegen verschijnt er in de jungle ineens een kleine landingsbaan en voor we het weten stappen we uit in Drake Bay. We hebben een simpele bungalow geboekt bij Drake Bay Paradise Resort en het blijkt inderdaad een paradijsje te zijn. De eigenaar Fernando heeft het resort een maand geleden overgenomen en doet er werkelijk alles aan om ons verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Vincent gaat de tweede dag duiken en voor mij hangt hij een hangmat klaar bij het beekje wat door het resort(tje) loopt. Als we de volgende dag om 06:00 uur moeten vertrekken voor een 2-daagse trekking door het park zorgt hij ervoor dat we om 05:15 uur nog even een goed ontbijt krijgen.

Op het strand ontmoeten we onze gids Carlos en een Frans stel waar we de trekking mee gaan maken. We varen richting la Sirena en onderweg spotten we al dolfijnen. Carlos is een uitdagende gids die leeft volgens het motto no fear! Hij heeft 10 jaar in het Amerikaanse leger gezeten en daar genoeg meegemaakt. We kunnen ervoor kiezen om de standaard route te maken of de Carlos route. De Fransen zijn ook avontuurlijk ingesteld dus wordt het de Carlos route. We maken een wandeling langs prachtige stranden en steken rivieren over waar krokodillen zwemmen. Helaas treffen we de tapir waar we naar op zoek zijn niet aan, maar de natuur is zo prachtig dat die tapir ons gestolen kan worden. Na de ochtendwandeling lunchen we op de boot en vertrekken we naar het rangersstation San Pedrillo waar we de nacht zullen doorbrengen. Na een relaxte middag vertrekken we voor de tweede wandeling. We wandelen naar een prachtige waterval, de magie hier is bijna niet te beschrijven! Langzaam aan wordt het donker en gaat de wandeling over in een nachtwandeling, officieel niet toegestaan alleen als je voor de Carlos route kiest :-) Als we aankomen bij een waterval waar we kunnen zwemmen roept Carlos take of your cloths and jump in the water! Feel free, feel the nature, feel the energy, jump in naked! Naked?! Ja naked dus en wat maakt het ook uit! Hup die kleren uit en we springen in ons blote niksie in het water, wat een beleving! In het donker en je blote kont in een waterval springen onder het genot van een prachtige sterrenhemel en krokodillen! Pura Vida it is! Als we later verder wandelen heeft hij nog een verrassing in petto. Hij wil ons laten ervaren hoe het is om alleen in de donkere jungle te zijn en laat ons allemaal 5 minuten alleen in de jungle achter. Eerst laten we de Fransman achter en hij moet de tijd bijhouden, verderop mag zijn vrouw blijven staan, vervolgens Vincent en ik als laatste. We moeten onze zaklamp uitdoen en alleen als we wat horen mag hij aan, is het een slang dan blijf je schijnen en loop je langzaam achteruit. Is het wat anders (puma/jaguar/agressief wild zwijn, het zit hier allemaal) dan doe je je zaklamp weer uit en blijf je stil staan. De Fransman mag als eerste weer gaan lopen en zo pikt hij zijn vrouw op, vervolgens Vincent en dan komen ze bij mij aan. Ik heb me vermaakt door naar de sterrenhemel te staren en gewoon het moment in me op te nemen, want dit vergeet je toch nooit meer! De klapper die ik vervolgens maakte doordat ik uitgleed over een steen vergeet ik voorlopig ook niet, niks gebroken gelukkig! Eenmaal terug op het rangersstation zetten we onze tent op en slapen we aan de kolkende zee en onder een geweldige sterrenhemel. We staan om 05:00 uur op om de zon op te zien komen en na het ontbijt gaan we weer op pad. Carlos heeft ook 2 jaar research gedaan naar puma’s en jaguar’s, wanneer het verdacht stil is in de jungle staat hij op scherp. Stilte betekend meestal dat er een vijand in de buurt is, een vijand is in dit geval een puma of een jaguar. Even later treffen we verse poep aan die voornamelijk bestaat uit haren van een wild zwijn en laat wild zwijn nou het favoriete hapje van de Jaguar zijn. Carlos voelde het al aan zijn zintuigen, we worden momenteel in de gaten gehouden door een jaguar. De vogel die er wel nog is maakt waarschuwingsgeluiden en Carlos instrueert ons dat als hij begint te rennen, dat wij achter hem aan moeten rennen. Dit is echter niet voor het gevaar, maar om het dier te spotten voordat deze weg is. Helaas is het na 10 spannende minuten weer normaal en hebben we de jaguar niet kunnen zien, maar hij ons zeer waarschijnlijk wel. En dan zit onze onvergetelijke 2-daagse trip er helaas alweer op en varen we terug naar Drake Bay.

Terug in Drake bay Paradise Lodge neemt Fernando ons ook nog mee op een nightwalk over het terrein. Dan blijkt maar weer dat iedere nachtwandeling weer anders is, vandaag is het een spinnenparadijs. Nota bene naast onze eerste kamer treffen we al een tarantula aan en als we richting het beekje gaan is het helemaal jackpot. Tarantula hier, tarantula daar, ik voel me niet echt meer op mijn gemak en durf me nauwelijks te bewegen. Honderden spinnen in alle soorten en maten, ze zitten echt overal! De volgende ochtend pakken we onze tassen weer in en vliegen we terug naar San José, wederom een fantastische vlucht!

Costa Rica is een prachtig land en als je de natuur kan waarderen dan is dit hét land om naar toe te gaan. Zorg wel voor een goed gevulde portemonnee want het is hier enorm duur. Om een voorbeeld te geven, de retourvlucht naar Drake Bay kostte €370,00 (2 pers.) en de 2-daagse trip naar San Pedrillo €490,00 (2 pers.). Maar zoals jullie hebben kunnen lezen, dit was het 100% waard!

Panama (City)

Vanuit San José vliegen we naar Panama, land nummer 4 alweer. Dit keer komen we zonder enige moeite door de douane heen. We verblijven 5 nachten in Panama City om even wat uit te rusten, het tempo zat er flink in de afgelopen weken. We hebben een appartementje met keuken en een heerlijk zwembad op het dak. De komende dagen gaan we zelf koken en lekker aan het zwembad relaxen. Natuurlijk brengen we wel een bezoekje aan het Panamakanaal en verkennen we de stad een beetje, maar dit alles heerlijk tranquilo. Eerste kerstdag worden we om 05:00 uur opgehaald voor een zeiltrip van 5 dagen. Via de San Blas eilanden zeilen we naar Cartagena (Colombia) waar we 30 december aankomen en ook Oud en Nieuw zullen vieren. De drone is officieel verboden op de San Blas eilanden, dat wordt dus weer een uitdaging!

Wij wensen jullie hele fijne feestdagen en zien jullie graag weer terug in het nieuwe jaar met weer nieuwe avonturen!

1. Petra Kegge:
    Mooie avonturen weer! En Cartagena is prachtig. Geniet ervan 😀
  2. Sonja:
    Skinny dipping 😂
    Leuk verhaal weer, maar af en toe wel spannend met die spinnen en jaguars brrrrr
  3. Linda:
    22 december 2017
    Wat een belevenissen...dit vergeten jullie booit meer! Prachtig...🤗...die spinnen, ik zou gek worden😱
  4. Annemarie:
    Ahh spinnenparadijs? Hey Floortje 😉, rest klinkt zeer ok. 👍❤️❤️❤️
  5. Fanessa:
    23 december 2017
    Wauw wat een belevenis weer zeg...maar die spinnen🙈😰. Fijne feestdagen🌲 en tot in het nieuwe jaar 2018 🎇💋
  6. Monique:
    23 december 2017
    Een reis om NOOIT te vergeten! Enjoy..enne fijne feestdagen.
  7. Carolina:
    23 december 2017
    wat spannend allemaal weer , kijk al uit naar jullie volgende avontuur.
    Wens jullie alvast mooie dagen toe , mooie jaarwisseling in Colombia 😘
  8. Jolanda en Ad:
    23 december 2017
    Wat een mooi verhaal weer .Jullie ook hele fijne feestdagen xxx
  9. Marie-José:
    23 december 2017
    Wat een beleving weer prachtig allemaal maar die spinnen brr geniet ervan fijne feestdagen voor jullie 😚😚
  10. Ed en Yoyce:
    24 december 2017
    Wauw! Fantastisch weer allemaal. Die jungle by night lijkt mij enger dan al die spinnen bij elkaar. Maar wat een heerlijke avonturen. Dit zijn nu al herinneringen om later op terug te kijken! We wensen jullie ook fijne feestdagen en een gezond en avontuurlijk 2018!😘 Ed en Yoyce
  11. Paula van den Akker:
    25 december 2017
    Al die "mannetjes"...je moet wel op je hoede zijn...niet alleen voor de "gevaarlijke" dieren in de jungle dus... :)
  12. Gaitrie:
    26 december 2017
    Wat schrijf je mooi, genoten van je verhalen en foto's.
    Prettige feestdagen en een warme jaarwisseling.