Santiago de Cuba-Baracoa-Havana

23 november 2017 - Baracoa, Cuba

Vanuit Camagüey reizen we met de Viazul (toeristenbus) naar Santiago de Cuba. Dit is een betrouwbare en goedkope manier om door Cuba te reizen en je ontmoet er makkelijk medereizigers. Tijdens deze rit ontmoeten we Anne en Hanna 2 gezellige Duitse meiden. We spreken met ze af om s’avonds wat te drinken in casa de la Trova (Cubaanse muziek). Daar aangekomen blijkt het nog niet open en we treffen de dames in een klein tentje naast casa de la Trova. Hannes (ook een Duitser) die in dezelfde bus zat is ook aangeschoven en niet veel later schuift ook Orso (Italiaan) aan. Het wordt een erg gezellige avond waarbij de rum weer rijkelijk vloeit. Als ik een foto wil maken van het bandje grijpt de zanger zijn kans om een dansje met mij te maken. De paniek slaat toe en ik doe mijn uiterste best om op mijn sportschoenen bewegingen te maken die enigszins lijken op een dansbeweging. De ondeugende Cubaan heeft mijn lengte wat het iets gemakkelijker maakt, het zorgt er wel voor dat ik het een halfuur bloedheet heb! De volgende dag hebben we een tour geboekt naar o.a. Castello del Morro, El Cobre (prachtige kerk), het revolutie museum en het graf van Fidel Castro. Op de begraafplaats maken we nog een bijzondere wisseling van de wacht mee.

Baracoa

Na Santiago de Cuba vertrekken we wederom per bus naar Baracoa (Oosten van Cuba). Hannes, Hanna en Anne reizen gezellig met ons mee naar Baracoa. De meeste mensen slaan dit over omdat het redelijk ver reizen is, maar de verhalen zijn erg goed dus wij kiezen ervoor om de trip te maken. Onderweg komen we in de bergen terecht en begint het te regenen, we hebben goede hoop dat dit weer voorbij is als we uit de bergen zijn. Helaas blijkt het beneden ook nog te regenen en ziet het er allemaal wat armoedig en verlaten uit. Als Vincent zegt dat dit Baracoa is, probeer ik hem er nog van te overtuigen dat we in de provincie Baracoa zijn en nog niet in de plaats zelf. Helaas bestaat de provincie Baracoa niet en slaat de bus af om het busstation binnen te rijden. Onze bicitaxi (fietstaxi) staat al klaar om ons door de stromende regen naar de casa te brengen. Daar wacht Noor ons op, zij is wat eerder vanuit Santiago de Cuba vertrokken en is al 3 dagen in Baracoa. Ze heeft al 3 dagen regen, de casa daarentegen is prachtig met uitzicht op zee en de bergen. We ontmoeten Hannes, Hanna en Anne weer in het centrum om te lunchen. Het is al wat later in de middag waardoor de late lunch een vroeg diner is geworden en we drinken de teleurstelling gezellig weg.

Tijdens het ontbijt op het prachtige dakterras verdwijnen de wolken en is daar dan toch de zon! Snel een taxi regelen en samen met Noor naar het strand! In gedachten lagen we al op een heerlijk ligbedje op een mooi wit strand met uitzicht op een heldere zee. De teleurstelling was gelijk aan de binnenkomst van Baracoa. Baracoa is in 2016 getroffen door orkaan Matthew en wij vermoeden dat hierdoor het strand nog steeds gehavend is. Als we wat doorlopen komen we bij een klein strandtentje terecht waar ze in ieder geval strandstoelen hebben en een klein stukje strand waar we kunnen liggen. We bestellen een mojito en hebben toch nog een heerlijke dag! De volgende dag worden we wederom verwend door de zon en brengen we een dag aan het zwembad van een hotel door. De avonden brengen we door met Noor en onze nieuwe Duitse vrienden, we hebben een erg goede klik en houden allemaal van lekker eten en een drankje.

Santiago de Cuba-Havana

We reizen per bus terug naar Santiago de Cuba om daar het vliegtuig terug naar Havana te pakken. In Santiago nemen afscheid van Hannes, zijn rondreis door Cuba gaat nog even door. Met Noor, Hanna en Anne vliegen we naar Havana waar we de laatste avond met elkaar doorbrengen. We kiezen voor het beste restaurant van Havana en dat blijkt een goede keuze! Het eten in Cuba is zeker niet vies, maar ze kennen niet heel veel variatie. Meestal is het kip, varkensvlees, kreeft of vis met rijst, bonen en gebakken banaan. Na 3 weken waren we wel toe aan wat anders, een lekkere carpaccio bijvoorbeeld. Die vonden we bij San Juan Bar & Grill, mocht je ooit in Havana zijn en ook het Cubaanse eten even zat zijn, dan is dit zeker de moeite waard! Naast de carpaccio hebben ze ook een verrukkelijke steak en zalige rode wijn. Wat een genot! Zo lekker dat Vincent als dessert nog maar een carpaccio heeft besteld. Bij de koffie bestellen we een heerlijke limoncello en een tweede en nog een laatste om de geweldige tijd met Noor, Hanna en Anne (en Hannes) af te sluiten. Deze mensen gaan we zeker weer ontmoeten! Voldaan rijden we terug naar de casa, inmiddels is het 00:30 om 05:00 uur worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Onze 3 weken Cuba zitten er alweer op, we hebben een geweldige tijd gehad. Cuba is een bijzonder land met zeer vriendelijke mensen waar je ondanks de beperkte internetverbinding heel gemakkelijk kunt reizen, een aanrader dus!

Op het vliegveld staan er maar een paar mensen bij de gate en mijn vermoeden wordt werkelijkheid. We vliegen met een klein vliegtuigje naar Costa Rica. Gelukkig valt de vlucht enorm mee en na 3,5 uur vliegen landen we in San José. Klaar voor een nieuw avontuur!

De foto’s en filmpjes volgen later als we een goede WiFi verbinding hebben.

1. Fanessa:
    24 november 2017
    Zo een fijn verhaal weer om te lezen. Ben al benieuwd naar het volgende....
    (Had die dans graag willen zien hi 😉)
  2. Ed en Yoyce:
    24 november 2017
    Je vertelt het weer zo levendig Nancy! Leuk dat jullie ook gelijkgestemden ontmoeten. En net als Fanessa hadden wij ook die dans willen zien!
  3. Tilly & Peter:
    24 november 2017
    Het is weer zalig om jullie reisavontuur te lezen. Blijf dansen, dat maakt het leven zoveel leuker. Groetjes
  4. Bert Kok:
    24 november 2017
    Hoi Nancy, ook ik geniet elke keer van jouw verhalen. Ik ben zeer benieuwd en geïnteresseerd naar jullie belevenissen in Costa Rica en daarna waarschijnlijk Panama. Mogelijk ga ik daar ook een keer naar toe.
  5. Annette:
    24 november 2017
    En dan te bedenken dat je normaal na 3 weken weer naar huis gaat. En dit is pas het begin. Hoe gaat het met het Spaans?
  6. Sonja:
    24 november 2017
    Hoi lief schrijftalent cq dochter. Goed om te lezen dat jullie het zo leuk hebben. Ik moet iedere keer vreselijk lachen. Kan Vincent ook een keertje bloggen? Liefs mama
  7. Nancy:
    24 november 2017
    Bedankt voor alle leuke reacties weer! Mijn Spaans gaat iedere dag vooruit 👌🏻Er bestaat een filmpje van de dans, maar helaas is de wifi niet sterk genoeg om deze te uploaden. Vincent heeft sinds gisteren zijn drone dus bloggen zal er niet inzitten, maar een mooie film wel! Xxx
  8. Marie-José:
    25 november 2017
    Wat een gezelligheid allemaal zo fijn om weer een leuk verhaal te lezen 😙😙
  9. Noor:
    26 november 2017
    Wat hebben we het leuk gehad hè! 😚
  10. Paula van den Akker:
    28 november 2017
    Inmiddels heb ik mij ook aangemeld om jullie verhalen te lezen! Leuk hoor, lekker avontuurlijk en jullie beleven veel leuke dingen! Groetjes van tantetje!
  11. Jos Noordeloos:
    29 november 2017
    Nancy leuk te lezen dat jullie het naar je zin hebben.
    Ben natuurlijk ook benieuwd naar wat foto's en naar het dans filmpje ....
    Lekker genieten en kijk uit naar jullie volgend avontuur, groetjes Jos.
  12. Nancy:
    30 november 2017
    Welkom Paula! Leuk! En Jos het filmpje staat onder video’s :-)
  13. Mieke Meijers:
    13 december 2017
    Hoi Nancy en Vincent, wat een geweldige verhalen en.......prachtige foto's!!!! Geniet maar lekker!!! Groetjes Mieke (moeder van Kim)