Baños-Guayaquil-Lima-Cusco-Inca Trail-Arequipa

26 maart 2018 - Cusco, Peru

Baños

Na de Amazone slapen we nog 1 nacht in Quito voordat we per bus naar het plaatsje Baños vertrekken. Baños staat bekend om de vele outdoor activiteiten waaronder hiken, mountainbiken, raften, ziplinen en bungeejumpen. Hoewel ik best een beetje vermoeid ben, kiezen we er toch voor om de eerste dag naar Casa del Arbol te hiken waar je bovenop de berg kunt schommelen en mooie foto’s kunt maken. De hike duurt 2 uur en het advies is om dit in de middag te doen zodat het uitzicht wolkenvrij is. Casa del Arbol ligt op 2600 meter waardoor de hike voornamelijk uit klimmen bestaat, een goede training voor de Inca Trail die nu ook steeds dichterbij komt. We beginnen rond 14:00 uur wat eigenlijk een beetje te laat is en we hebben nog niet geluncht wat in mijn geval niet verstandig is (ik kan zonder eten nogal bitchy worden). Als we aan de klim beginnen valt het me zwaar tegen, het is zo steil dat ik bijna met mijn neus de grond kan raken. Ik heb ook het gevoel dat we niet het juiste pad hebben, maar volgens Vincent zitten we écht goed. Met veel gepuf en geklaag (van mij) komen we bij het eerste uitzichtpunt aan. Als Vincent op zijn telefoon kijkt en zegt dat er blijkbaar meerdere paden naar Casa del Arbol gaan, knap ik bijna uit mijn velletje. Ik wist het! We lopen verkeerd en onze eerste ruzie is bijna een feit. Gelukkig hebben we broodjes bij ons en na een broodje kom ik weer een beetje bij zinnen. Vandaag dus geen Casa del Arbol, maar een mega kruis ook ergens op een berg met een prachtig uitzichtpunt over Baños, ook best leuk...We zijn sinds de kerst weer non stop aan het reizen en ik merk dat mijn lichaam aangeeft dat het even genoeg is geweest. Met de zware Inca Trail in het vooruitzicht nemen we de volgende dag gewoon lekker de bus naar Casa del Arbol. De laatste dag huren we mountainbikes en fietsen we een tocht van 17 kilometer langs een aantal mooie watervallen. De meeste kilometers zijn bergaf en terug pakken we een speciale taxi waar we ook de fietsen in kunnen vervoeren, lekker makkelijk tochtje dus. Als we terug zijn in Baños blijkt dat de bussen de volgende dag staken, terwijl wij toch écht naar Guayaquil moeten om de bus naar Lima te pakken. Er zit dus niets anders op dan een taxi te regelen voor een 3 uur durende rit richting Guayaquil.

Guayaquil

In Guayaquil is vrij weinig te beleven, behalve dan het busstation met bussen richting Peru, een shoppingmall waar we wat tijd doorbrengen en de McDonald’s waar we ons avondeten nuttigen. Na een nacht in Guayaquil zit ons bezoek aan Ecuador erop en stappen we in de bus richting Lima. Een uitdagende rit met een luxe bus van Cruz del Sur, we hebben VIP plaatsen geboekt aangezien deze reis 29 uur gaat duren. De vliegtickets van Ecuador naar Peru zijn enorm duur en met deze idioot lange busrit kunnen we ruim 400 euro besparen, de keuze was dus snel gemaakt. De stoelen zijn gelijk aan de businessclass stoelen in een vliegtuig en hoewel 29 uur toch echt wel lang is, is het ons achteraf enorm meegevallen.

Lima (Peru)

In Lima verblijven we in de wijk Miraflores, een gezellige en mooie wijk vol restaurantjes en barretjes. Na 3 busmaaltijden zijn we wel toe aan een fatsoenlijke hap en daarvoor zijn we in het juiste land aangekomen. Het eten in Peru is fantastisch! Eindelijk weer verse groenten, heerlijke avocado’s, guinoa, goed vlees en zoveel meer. Na onze late lunch/vroeg diner wandelen we nog wat rond in de wijk Miraflores en lopen we tegen de snackbar Hollandés aan. Lima heeft naast al het heerlijke gezonde eten ook een soort FEBO waar je kroketten uit de muur kan trekken! Hoewel we klaar waren met het vette en ongezonde eten kunnen we het natuurlijk niet laten om even een goulashkroket uit de muur te trekken! Sinds Medellín zijn we fan van de free walking tours en dus ook in Lima maken we hier gebruik van. Na de tour nuttigen we een 3-gangen lunch voor een paar euro bij een lokaal restaurant en wandelen we nog even door Chinatown. Voordat we weer ons bed induiken voor een vroege vlucht naar Cusco, eten we nog even bij een klein sushi tentje wat we eerder tijdens een wandeling ontdekt hadden. Lima is een prima stad om een paar dagen rond te lopen en te genieten van de heerlijke restaurantjes.

Cusco part I

Na een vlucht van 1,5 uur komen we aan in het mooie en hoog gelegen Cusco. Cusco ligt op 3400 meter en dat is wel even wennen, gelukkig liggen de coca bladeren (die helpen tegen hoogteziekte) al klaar op het vliegveld. Vanmorgen stonden we weer om 03:30 uur op, dat samen met de overgang qua hoogte zorgt ervoor dat we na een kopje cocathee in een diepe slaap vallen. Rond de lunch worden we uitgerust wakker en lijkt het erop dat ons lichaam inmiddels ook redelijk gewend is aan de hoogte (op af en toe wat extra lucht happen na). Aan de overkant van het hotel zit de restobar Siete&Siete waar we op advies van het hotel gaan lunchen. Een klein schattig tentje met alleen maar verse gerechten en een prachtig uitzicht over Cusco. Ik bestel een quinoa salade met gegrilde kaas en een wit wijntje. Ik kan mijn geluk niet op! Wat is het heerlijk om eindelijk weer eens met een salade te lunchen! In Cusco schijnt een heerlijk lentezonnetje en de stad is ook nog eens fantastisch! Mijn reisdip is weer snel verdwenen! Uiteraard maken we gebruik van de free walking tour, maar verder doen we het even rustig aan. We hebben tijd nodig om te acclimatiseren voordat we aan de Inka Trail beginnen. En dat doen we door een heerlijke Inca healing massage te nemen en vele verse gezonde gerechten. De avond voordat we starten eten we nog bij het geweldige UCHU waar we genieten van heerlijke Peruviaanse rode wijn en een Alpaca (soort lama) steak.

Inca Trail-Machu Picchu

In mei 2017 hebben we de Inca Trail al geboekt voor maart 2018. Je hebt vele trekkingen richting de Machu Picchu, maar voor originele Inca Trail moet je minstens 6 maanden van te voren een reservering hebben. Vandaag beginnen we dan eindelijk aan de zware 4-daagse tocht richting de Machu Picchu. Om 04:00 uur worden we opgehaald bij het hotel om richting het startpunt te rijden. We stoppen rond 07:00 uur voor een ontbijtje en daar maken we kennis met onze groepsgenoten. Jasmine (Jasi) en Arianne (Ari) uit Fort Lourderdale (USA) beide 23 jaar en Johanna en Leon (Germany) 19 en 20 jaar. Dat hebben wij weer, 4 super fitte jonkies! Ari heeft net nog een marathon gelopen, Jasi is een sprintster en de Duitsers zien er ook veel te jong en fit uit. Na de eerste stempelpost zijn we klaar voor vertrek. De eerste dag is de makkelijkste dag, je bent nog lekker fit en fris en je hoeft niet al teveel te klimmen. Naast de gids hebben we 8 porters bij ons die de tenten, slaapmatjes, stoelen, een gasfles, eten voor 4 dagen en kookgerei dragen. De porters dragen gemiddeld 30 kilo bepakking en vliegen de bergen op en af! Wij dragen zelf onze kleding, toiletspullen, slaapzak, water en snacks. Hoewel het advies is om niet meer dan 7 kilo mee te nemen, komt mijn tas toch uit op 10 kilo en Vincent draagt 14 kilo. Ons respect voor de porters groeit ieder uur! Zodra we aankomen op de eerste lunchplek hebben de porters al een tent opgebouwd om in te eten en serveren ze een overheerlijke 3-gangen lunch. Na de lunch hebben we nog 2,5 uur te gaan. Bij aankomst op de plek voor de 1e overnachting zijn we best verbaasd hoe snel het ging en krijg ik weer een klein beetje hoop dat het best te doen is deze 4-daagse tocht. Onze tenten staan al klaar samen met een bakje warm water om ons een beetje op te frissen. Douches zijn niet aanwezig de komende dagen dus met dat kleine beetje warm water zijn we al erg blij. Wederom krijgen we een fantastisch 3-gangen menu, onvoorstelbaar wat ze allemaal op 1 pitje voor je klaar maken. Na het eten is het tijd om naar bed te gaan, morgen staat de zwaarste dag op het programma. We worden om 05:00 uur gewekt door een porter met verse coca thee. Om 05:30 uur worden we aan het uitgebreide ontbijt verwacht en rond 06:30 uur starten we aan een 5 uur durende klim. Vandaag moeten we het hoogste punt van 4215 meter bereiken. We delen de klim op in 3 stukken en hoewel ik samen met de gids als laatste op het 1e meetingpoint aankom, valt het me niet tegen. Helaas was dat ook meteen de laatste keer dat ik deze gedachte had. Het 2e stuk is een stuk pittiger, de tredes zijn zo hoog dat ik met mijn korte pootjes al mijn kracht moet gebruiken om omhoog te komen. Helemaal gesloopt kom ik op het 2e meetingpoint aan en doop ik mezelf om tot grandma. Gelukkig laat mijn mentale kracht me nog niet in de steek en heb ik mijn iPhone met mijn running playlist meegenomen. De opzwepende muziek helpt me bij het laatste zware stuk en met nummers zoals eye of the tiger en don’t stop me now van Queen weet ik toch na 5 uur klimmen de top te bereiken. Na het bereiken van de top moeten we nog 1,5 uur afdalen, een mega aanslag op je knieën! Rond 14:00 uur bereiken we het kamp en zit dag 2 er alweer (?!) op. Na de lunch duiken we de tent in en alle 6 slapen we tot het diner. Bij het diner neemt iedereen de nodige pijnstillers om de nacht behoorlijk door te komen. De derde dag start wederom om 05:00 uur met een vers kopje coca thee en een uitgebreid ontbijt. Vandaag is de langste dag we moeten 17 kilometer afleggen over 2 bergtoppen en heel veel dalen. En dan te bedenken dat je hier met enorme spierpijn en pijnlijke knieën aan begint. Het is de langste dag, maar zeker ook de mooiste dag! We komen langs prachtige Inca ruïnes en hebben een fantastisch uitzicht. Deze stops maken de tocht redelijk te doen, maar de laatste 3 uur afdalen is weer een aanslag op ons lichaam. In Lima kort voor de Inca Trail ging Vincent tijdens een dolletje per ongeluk op mijn kleine teen staan en ik ben er bijna zeker van dat deze gebroken is. Tijdens het dalen zwik je iedere 5 meter door je enkels waardoor het gewicht even op je kleine teen terecht komt. Ze zeggen dat je kleine teen geen functie heeft, maar godallemachtig wat kan dat kleine ding je veel pijn bezorgen! Inmiddels doet eigenlijk alles zeer, je knieën van het dalen, je schouders en heupen van de zware tas en je spieren van al het klimmen. Gelukkig zijn er de porters die je iedere keer weer met een enorm applaus en een overheerlijke maaltijd verwelkomen in het kamp. Vandaag hebben ze een taart voor ons gebakken (nog steeds met 1 gaspitje) en ze presteren het zelfs om een glutenvrije taart voor mij te maken. Vanavond nemen we afscheid van de porters, zij rennen morgen weer de berg af om op tijd de trein naar Cusco te pakken. Gelukkig hebben we genoeg geld meegenomen om ze een enorme fooi te geven. De laatste dag is aangebroken en vandaag worden we om 03:00 uur gewekt met verse coca thee. Hoewel we pas om 06:00 uur kunnen starten wil de gids vroeg bij het startpunt zijn om ervoor te zorgen dat we droge zitplaatsen hebben, we hebben net de laatste plekken en het begint inderdaad te regenen. We moeten nog ruim 2 uur wachten voordat we naar binnen kunnen om de 2,5 uur durende tocht naar de Sungate te maken, vanaf dat punt kunnen we bij helder weer voor het eerst de Machu Picchu zien. Tijdens de laatste 2,5 uur bereik ik mijn breekpunt, ik ben inmiddels 3000 keer door mijn enkel gezwikt en die hele Machu Picchu kan me gestolen worden. De opbeurende woorden van Vincent met “we zijn er bijna schat” vallen volledig verkeerd! Hoezo we zijn er bijna, we moeten nog 2 uur!! Met ruim 3 dagen achter ons zijn we er natuurlijk bijna, maar jeetje wat ben ik er klaar mee! Als we eindelijk aankomen bij de Sungate is het ook nog eens bewolkt waardoor we niks kunnen zien. Maar dan na een minuut of 15 trekken de wolken weg en hebben we een prachtig uitzicht op de Machu Picchu die ineens heel dichtbij lijkt, nu zijn we er echt bijna! Aangekomen bij de Machu Picchu maken we eerst de beroemde foto’s en daarna kunnen we gelukkig onze bagage opbergen. Voordat we aan de 2 uur durende rondleiding beginnen, mogen we eerst nog vol trots een prachtige stempel van de Machu Picchu in ons paspoort zetten.Na de rondleiding rijden we met de bus naar het plaatsje Aqua Calientes waar we in de avond op de trein stappen richting Cusco. Alle 6 zijn we gebroken en we zijn het er dan ook snel over eens dat we gezellig met elkaar een restaurant induiken om onszelf te trakteren op een aantal alcoholische versnaperingen! Na deze 4 dagen hebben we een erg leuke band met elkaar opgebouwd. Hoewel we omgedoopt zijn tot grandpa en grandma is het leuk om te ervaren dat leeftijd tijdens het reizen totaal niet belangrijk of van invloed is. Of je nou 19,36,50 of 75 bent, je deelt op dat moment allemaal dezelfde passie en geniet volop van het reizen.

Cusco part II

Terug in Cusco rusten we eerst lekker 2 dagen uit en genieten we opnieuw van een Inca healing massage. In Cusco staat de cavia ook weer vaak op het menu en eigenlijk zijn we best nieuwsgierig dus kiezen we een goed restaurant uit om de Guinea Pig te proberen. De smaak viel zeker niet tegen, maar het is lastig eten met al die kleine botjes. Wat ons betreft blijft het bij deze ene keer. De rust en de massage doen ons vergeten hoe zwaar we het hebben gehad en voor we het weten hebben we alweer een nieuwe hike geboekt. De Rainbowmountain ziet er namelijk ook prachtig uit en ach het is maar 1 dag en “slechts” 11 kilometer hiken dus dat moet best lukken. Qua hoogte is er wel een flink verschil voor de Rainbowmountain moeten we naar 5100 meter klimmen, gelukkig starten we al op 4300 meter. Johanna en Leon gaan ook weer gezellig mee. Wederom moeten we vroeg opstaan, om 04:40 uur worden we bij het hotel opgehaald. We rijden ruim 3 uur naar een huisje waar we een ontbijtje krijgen en vervolgens nog een minuut of 10 richting het startpunt. Het begin valt allemaal erg mee en het uitzicht is prachtig. Vincent mag ook eindelijk weer een keer met zijn drone vliegen en dat geeft mij af en toe wat tijd om weer op adem te komen. Zonder klimmen kom je natuurlijk niet op 5100 meter hoogte en het relaxte wandelen gaat over in genadeloos klimmen. Gewapend met een berg cocabladeren in onze mond trotseren we de hoogte. Boven aangekomen worden we beloond voor het harde werken, de hemel kleur blauw en de Rainbowmountain kleurt daardoor prachtig op. Verderop zien we de besneeuwde toppen en het geheel doet sprookjesachtig aan. Na een klein half uurtje is het tijd om de route naar beneden te lopen, het weer slaat hier in de middag om en we willen niet in een sneeuwstorm terecht komen. Als we halverwege zijn kijken we achterom en is de blauwe lucht veranderd in een dikke grijze massa. Net op tijd komen we aan bij de auto die ons naar een lunchplek brengt en vervolgens terug naar Cusco. De laatste dag in Cusco brengen we samen met Jasi en Ari door. We maken er een heerlijk toeristisch dagje van door marktjes af te struinen en nog maar eens door het gezellige Cusco te wandelen. We sluiten af in een goed Thais restaurant met een zalige groene curry en een potje Jenga. Wat hebben we genoten van deze gezellige stad! Na het eten nemen we afscheid van Jasi en Ari en stappen we in de nachtbus van Cusco naar Arequipa.

Arequipa

We hebben weer voor de VIP plekken van Cruz del Sur gekozen, de 11 uur durende rit brengen we nagenoeg geheel slapend door. Om 07:00 uur komen we aan in Arequipa waar we direct kunnen inchecken in het hotel. Na een ontbijtje op een zonnig terras rusten we nog wat uit voordat we in de middag aan de free walking tour beginnen. Arequipa is wederom een leuke, gezellige oude stad en de omgeving staat bekend om het hiken in de Colca Canyon. Ook deze hike kunnen we natuurlijk niet missen, dus boeken we samen met Johanna en Leon (die we in Arequipa weer tegen het lijf liepen) een trip naar de Colca Canyon. Zij gaan echter voor de 2-daagse tour en wij voor de 3-daagse tour. Wij hebben gelukkig wat meer tijd en ik vind het wel fijn om het wat rustiger aan te doen. Voordat we aan de 3-daagse hike beginnen, gaan we eindelijk eten bij een van de restaurants van Gaston Acurio (Peruaanse topchef). We kunnen Peru natuurlijk niet verlaten zonder daar gegeten te hebben. Een belevenis om mee te maken, maar eerlijk gezegd vonden wij het niet veel specialer dan de andere (veel goedkopere) restaurants in Peru. We hebben in ieder geval een goed bodempje om aan de Colca Canyon te beginnen. Voor de verandering worden we om 03:30 uur opgehaald en rijden we in ongeveer 3 uur naar de ontbijt plek. Na het ontbijt gaan we Condors spotten om vervolgens door te rijden naar het startpunt. De eerste dag dalen we af naar een klein dorpje waar we met de lunch aankomen en ook blijven overnachten. Hoewel het weer ruim 3 uur dalen is, valt dit erg mee in vergelijking met de Inca Trail. In het dorpje nemen we afscheid van Johanna en Leon, zij moeten door naar de Oase waar wij morgen pas aan zullen komen. We zijn met een groepje van 8 en het is weer een leuk gezelschap. Eigenlijk is de hele groep voor langere tijd aan het reizen dus we hebben genoeg gespreksstof en kunnen waardevolle tips met elkaar delen. De 2e dag worden we op het acceptabele tijdstip van 07:00 uur aan het ontbijt verwacht, rond 08:00 uur vertrekken we richting de Oase. Ook vandaag lopen we ongeveer 3 uurtjes en met hier en daar wat klimmen is het wel wat zwaarder, maar nog steeds goed te doen. We komen lekker op tijd aan in de Oase waar we kunnen genieten van de zon, een heerlijk zwembad en cocktails. Dit is de reden dat ik wederom aan een 3-daagde hike begonnen ben! Jammer genoeg is er nog een 3e dag en worden we weer om 04:20 uur aan het startpunt verwacht. In het donker beginnen we aan de klim naar boven waar we uiterlijk om 08:00 uur moeten aankomen voor het ontbijt. Niet zonder pijn en moeite en zeker niet zonder mijn geklaag, komen we netjes om 07:40 uur op de top aan. Dit was voorlopig echt wel even de laatste hike!Na het ontbijt rijden we richting de hotsprings waar we onze spieren kunnen belonen met heerlijk natuurlijk warm water. Tijdens de terugweg heeft onze chauffeur duidelijk haast en ondanks een aantal verzoeken om zachter te rijden, geeft hij hier geen gehoor aan. Hij benoemt zelfs dat hij ons ook wel achter kan laten! Blijkbaar is hij niet de enige want onderweg zien we een minivan die net op zijn kant is geraakt. De mensen komen net beduusd uit de minivan gekropen. Gelukkig is onze chauffeur wel zo netjes om te stoppen zodat Vincent en een aanwezige dokter eerste hulp kunnen verlenen. Godzijdank zijn er geen zwaar gewonden aangezien hier geen bereik is om de hulpdiensten in te schakelen. Het lijkt erop dat onze chauffeur nu toch het nut in ziet om wat rustiger te rijden, want de rest van de rit verloopt normaal. We blijven nog 1 nachtje in Arequipa slapen om vervolgens de bus naar Mollendo te nemen.

Mollendo

We pakken de public bus voor een 3 uur durende rit naar Mollendo een klein kustplaatsje in het Zuiden van Peru. De mooie stranden van Peru liggen in het Noorden, maar omdat we over een paar dagen naar Chili willen doorreizen is terug naar het Noorden geen optie. Voor de zekerheid boeken we een hotel met zwembad mocht het strand niks zijn. De komende dagen staan in het teken van uitrusten, onze laatste 11 weken invullen en een ticket naar Amsterdam boeken. Hoewel het ook ver weg lijkt, kan ik me de eerste momenten in Cuba als de dag van gisteren herinneren en nu zijn we alweer bezig met een ticket naar Amsterdam. Het kost ons moeite om te bedenken dat we nóg 11 weken hebben en niet nog maar 11 weken. We hebben het zo fantastisch dat we helemaal nog niet aan naar huis gaan willen denken. Mollendo blijkt in ieder geval een goede keuze, de slippertjes en korte broeken komen eindelijk weer uit de tas. We ontmoeten 2 Zuid Afrikanen die al sinds 2015 op de motor onderweg zijn. Gezamenlijk gaan we naar een klein baaitje in de buurt van Mollendo om te eten restaurant Charlies, ongeveer het enige restaurant wat hier op Tripadvisor staat. We ontdekken dat ze ook 2 bungalows verhuren en vragen of we even een kijkje mogen nemen. De grootste bungalow is tegen de klif opgebouwd en grenst direct aan zee. De kamer is grotendeels voorzien van glas zodat je vanuit alle hoeken over zee uitkijkt en nu komt het mooiste, een jacuzzi met uitzicht op zee! En dat voor slechts 300 Soles (75 euro), vanwege het laagseizoen is de kamer ook nog beschikbaar dus boeken we een nachtje om onze trip in Mollendo mee af te sluiten. Terwijl ik zit schrijf zit ik op bed met een fantastisch uitzicht over zee en bij aankomst gisteren hebben we meteen maar een nachtje bijgeboekt. Morgen pakken we de bus terug naar Arequipa waar we nog 1 nachtje blijven en weer met de Zuid Afrikanen hebben afgesproken en dan vertrekken we naar Chili. Tot snel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ed en Yoyce:
    26 maart 2018
    Fantaaaastisch verhaal weer. Ik voelde bij het lezen ook al spierpijn van de hikes! Petje af hoor. Nog 11 weken klinkt sneller dan het is. Het zijn nog steeds ruim 2 maanden 😂😂😂. Genieten jullie er nog maar lekker van. 😘😘
  2. Linda:
    26 maart 2018
    Geweldig verhaal weer!!! 11 weken is laaaaangggg...geniet ze😘
  3. Sonja:
    27 maart 2018
    Wat een geweldig verhaal weer Nancy en wat mij betreft nog maar 11 weken. 😊 Ik hoop dat jullie nog kunnen wennen aan het saaie leven in Nederland. Maar zo mooi om dit meegemaakt te hebben. 😘😘😘
  4. Samira:
    27 maart 2018
    Wat moet dat geweldig zijn geweest!!! Die cavia als avond eten vind ik wel jammer.....😥😘
  5. Remco:
    27 maart 2018
    Top bezig allebei en blijven genieten 👍👍
  6. Martin:
    Ik wil ook schommelen!
  7. Kim:
    27 maart 2018
    Hoi lieverds, mooi verhaal weer. Je kunt trots op jezelf zijn, al die hikes! Veel plezier in Chili, staat Torres del Paines nog op t programma of ben je nu echt klaar met die hikes? Dikke kus van Kim
  8. Monique:
    28 maart 2018
    Top!
    Ben benieuwd naar jullie foto's!
  9. Frank:
    3 april 2018
    Heb zojuist jullie reis vanaf dag 1 doorgenomen. Bleek even wat achterstand te hebben :-) want was jullie website kwijt (dank Kim!).
    Dit is GAAF in de overtreffende trap. Wow wat een ervaringen en wat een pracht werelddeel snuiven jullie op. Heel veel plezier verder de komende weken. Enjoy!