Medellín part II-Cali-Ipiales

23 februari 2018 - Medellín, Colombia

Medellín part II

Ons eerste verblijf in Medellín was uiteindelijk wat kort dus na Salento reizen we opnieuw naar Medellín. Dit keer reizen we met de bus omdat de afstand tussen Salento en Medellín slechts 250 km is. De tocht gaat echter volledig door de bergen en er zijn wat wegwerkzaamheden waardoor we er ruim 9 uur over doen. Behoorlijk gaar i.v.m. een niet werkende airco komen we aan het einde van de middag in Medellín aan. We zijn echt verliefd op Colombia alleen het eten staat ons inmiddels wel wat tegen. Colombianen gooien werkelijk alles in de frituur gecombineerd met een berg suiker. Dus vanavond gaan we lekker een flinke steak eten bij een goed aangeschreven Argentijn. De volgende dag staat de Communa 13 tour op het programma, hier zijn we eigenlijk speciaal voor terug gekomen, want het paragliden hebben we inmiddels in Salento al gedaan. Communa 13 is een wijk in Medellín die tot een jaar of 10 geleden 1 van de meest gevaarlijke wijken van Medellín was. Hier was het echter niet Pablo Escobar die dood en verderf zaaide, maar de guerrilla’s, paramilitairen en de lokale bendes. Inmiddels is het een veilige wijk en kleurt het vrolijk door de vele graffiti. Tijdens de tour krijgen we ruim 250 verschillende graffiti’s te zien. We ontmoeten Merrit en Lukas een Nederlands stel waar we een erg leuke klik mee hebben. Als de tour een beetje saai begint te worden omdat de guide wel erg uitgebreid is komen we er achter dat we wel erg veel overeenkomsten hebben. We wisselen nummers uit en spreken af om s’avonds nog een borrel te doen. Als we heerlijk op een dakterras zitten raken we wederom niet uitgepraat en worden we weer eens weggekeken door het personeel. Om 02:00 uur s‘nachts lopen we enigszins aangeschoten naar het hotel waar we om 05:30 uur weer opgehaald worden voor onze vlucht naar Cali. We leren het ook nooit...

Cali

Na 2 uurtjes slaap stappen we behoorlijk brak in de taxi. We hebben maar 2 nachten in Cali en door onze kater doen we de middag na aankomst ook niet veel meer dan een duik nemen in het zwembad en pizza bestellen voor op de kamer. We boeken voor de volgende dag een privé tour om toch zoveel mogelijk van de stad te zien. We rijden o.a. naar een enorm Christus beeld bovenop een berg, bezoeken meerdere kerken, een park en het oude gedeelte van Cali. In de middag wandelen we zelf nog wat door de stad en regelen we bustickets naar Ipiales onze volgende en tevens laatste bestemming in Colombia. We eindigen de dag met een heerlijke massage waar we na 3 maanden reizen wel aan toe waren en dan zit ons bliksembezoek aan Cali er alweer op.

Ipiales

De kosten voor een vliegticket van Cali naar Quito (Ecuador) zijn erg hoog en met de Galapagos eilanden in het vooruitzicht kunnen we wel wat kosten besparen. We kiezen ervoor om de reis op te delen in 3 dagen en zo nog een mooi stukje Colombia mee te pakken. Onze trip start met een taxirit van ons hotel in Cali naar de busterminal in Cali. Daar stappen we om 09:00 uur op de bus die ons in circa. 12 uur naar het dorpje Ipiales vlakbij de grens met Ecuador zal brengen. Het is een ruime bus en ook de airco is goed afgesteld waardoor de tijd best snel gaat. Om 21:30 uur komen we aan in Ipiales waar we een taxi pakken naar ons hotel. De volgende dag hebben we een “rust” dag en bezoeken we Las Lajas waar Ipiales bekend om is. Een prachtige kerk tegen een berg opgebouwd. We zijn hier zeker niet alleen, maar duidelijk wel de enige Europeanen. Voordat je bij de kerk aankomt loop je over een gezellig marktje met de nodige souvenirs. Dan valt mijn oog op een wel heel vreemd beest aan het spit. Wat is het? Is het een rat? Het blijkt een cavia te zijn, zo’n schattig harig beestje die wij normaal gesproken in een kooitje stoppen. Het ruikt overigens best lekker, maar we slaan toch even over. Bij de kerk maken we prachtige dronebeelden en in de middag verkennen we nog even het stadje. Waar we overigens de goedkoopste lunch in Colombia nuttigen, voor 2 biertjes, een flesje water, een goed gevulde soep, vlees met rijst, gebakken banaan, frietjes en salade betalen we in totaal slechts €5,33!De volgende ochtend vertrekken we om 08:30 per taxi naar de grens (10 minuten rijden). Door de problematiek in Venezuela is het momenteel erg druk bij de grens en kan het tot wel 8 uur in beslag nemen. We hebben een klein risico genomen, want we moeten vandaag echt in Quito aankomen. Quito is nog 5 uur rijden vanaf de grens en vanuit daar vliegen we de volgende dag naar de Galapagos eilanden. We beginnen bij de eerste rij een uitstempel voor Colombia, deze rij valt mee en na een uur hebben we de benodigde stempel. We drinken nog even een kop koffie voordat we naar het Ecuadoriaanse gedeelte lopen. Daar aangekomen is de rij echt absurd lang en is er geen enkele Europeaanse toerist te bekennen. Ik doe nog een poging om aan te geven dat we Nederlanders zijn en of deze rij ook voor ons is, maar het heeft helaas geen zin ook wij mogen gewoon achteraan aansluiten. Toch valt het uiteindelijk mee en hebben we na een uur of 3 ook de instempel voor Ecuador. We regelen een taxi naar het dorpje Tulcan waar we een bus moeten vinden die ons naar Quito brengt. Gelukkig zijn deze er volop en kunnen we om 13:40 uur in de bus stappen richting Quito. Na ongeveer 5 uurtjes in de bus pakken we de laatste taxi naar ons hotel waar we om 19:30 uur aankomen, mission completed!

Dit waren onze laatste avonturen in Colombia! De blog over de Galapagos en Amazone in Ecuador volgt snel en zit weer vol mooie en spannende verhalen!

1. Fanessa:
    24 februari 2018
    Leuk verhaal weer en wat een prachtige foto's😍.
  2. Sonja:
    24 februari 2018
    Ik kan niet wachten op het vervolg.....
    Liefs mama
  3. Daniela:
    24 februari 2018
    heerlijk hebben jullie het en wij genieten nog steeds mee, ook toevallig dat andere Nederlandse stel.
  4. Ed en Yoyce:
    24 februari 2018
    Niet eens een klein hapje van de cavia aan t spit gegeten?😂😂😂 Wat een geweldige verhalen weer. We blijven genieten en mee beleven. 😘
  5. Marie-José:
    24 februari 2018
    Wauw weer een mooi verhaal en prachtige foto's 😙😙😙
  6. Paula van den Akker:
    25 februari 2018
    Weer een mooi reisverslag en mooie foto's! Veel plezier op de volgende etappe!
  7. Jeanette:
    25 februari 2018
    Goed te lezen dat jullie het zo fantastisch hebben en zoveel moois beleven. Hoop wel dat je het recept van de cavia hebt gevraagd☺
  8. Mieke Meijers:
    25 februari 2018
    Geweldig verhaal!!! Geniet maar lekker! super wat jullie allemaal beleven!
  9. Bas Keyser:
    25 februari 2018
    Que bueno! Que lo difrutéis mucho!
  10. Luuk:
    28 februari 2018
    Lachen met die Lukas en Merrit :-)

Groetjes Luuk en Merit ;-)